
آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) در گزارش تازهای اعلام کرد که حملونقل جادهای، بهویژه اتومبیلها، اتوبوسها و کامیونها، یکی از مهمترین عوامل مصرف انرژی و انتشار آلایندهها در جهان است و باید در محور اصلی سیاستهای انرژی پاک قرار گیرد.
در این گزارش تأکید شده است که بیش از ۷۵ درصد مصرف انرژی بخش حملونقل به حملونقل جادهای مربوط میشود که عمدتاً متکی به سوختهای فسیلی است. بر این اساس، وسایل نقلیه الکتریکی (EV) و زیرساختهای شارژ مبتنی بر انرژیهای تجدیدپذیر باید در مرکز برنامهریزیها قرار گیرند.
IRENA در سناریوی ۱.۵ درجه سانتیگراد پیشبینی میکند که تا سال ۲۰۵۰، ۹۰ درصد خودروها و ۸۰ درصد فعالیتهای حملونقل جادهای باید الکتریکی شوند. اما این در حالی است که تا سال ۲۰۲۴ تنها ۲۰ درصد از فروش جهانی خودروها مربوط به مدلهای الکتریکی بوده و موجودی ناوگان برقی جهان هنوز زیر ۵ درصد است.
گزارش به مجموعهای از سیاستهای حمایتی و مشوقهای مالیاتی در کشورهای مختلف اشاره کرده که میتواند روند برقیسازی ناوگان حملونقل را سرعت دهد. از جمله این اقدامات میتوان به استانداردهای بهرهوری سوخت، حمایت از ایستگاههای شارژ، توسعه حملونقل عمومی برقی و تحریک بازار دوچرخهها و موتورسیکلتهای برقی در کشورهای درحالتوسعه اشاره کرد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که برنامهریزی برای کریدورهای شارژ سریع در مسیرهای حملونقل بار و اتوبوسهای عمومی برقی، راهی اثربخش برای کاهش وابستگی به گازوئیل و بنزین در حملونقل بینشهری است.
IRENA تأکید میکند که شارژ وسایل نقلیه الکتریکی باید با برق تجدیدپذیر تأمین شود و برای این منظور، زیرساختهای شارژ هوشمند باید توسعه یابد تا هم به نفع شبکه برق و هم محیط زیست باشد.
در نهایت، آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر از دولتها و شرکتهای برق خواسته تا با اصلاح مقررات بازار انرژی، شرایط لازم برای رشد سریع حملونقل برقی مبتنی بر خورشید، باد و سایر انرژیهای تجدیدپذیر را فراهم کنند؛ چرا که این تحول، یکی از ستونهای اصلی رسیدن به اهداف اقلیمی ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ خواهد بود.