برآورد قیمت کلی طرح احداث نیروگاه های خورشیدی
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲

حفاظت نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه انشعابی

از سال ۱۳۹۵ با ابلاغ شرایط جدید خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی On-grid انشعابی و بزرگ در کشور، حرکت به سمت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی افزایش چشمگیری یافت و تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۸ هزار نیروگاه خورشیدی انشعابی در کشور به ظرفیت بیش از ۸۰ مگاوات نصب گردید.

به گزارش نیروگاه خورشیدی: از سال ۱۳۹۵ با ابلاغ شرایط جدید خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی On-grid انشعابی و بزرگ در کشور، حرکت به سمت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی افزایش چشمگیری یافت و تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۸ هزار نیروگاه خورشیدی انشعابی در کشور به ظرفیت بیش از ۸۰ مگاوات نصب گردید. در برنامه توسعه هفتم و برنامه‌های دولت جدید و وزارت نیرو مقرر شده است فقط در طی ۵ سال آینده بیش از ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی حمایتی و چند ده هزار نیروگاه خورشیدی خودتامین با ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰۰ مگاوات در کشور احداث گردد. پیش بینی می‌شود در سال‌های پیش رو چند صدهزار نیروگاه خورشیدی انشعابی در ظرفیت‌های ۵ تا ۲۰۰ کیلوواتی به شبکه برق متصل گردد و این نیروگاه‌ها در صورت عدم رعایت حفاظت‌های لازم، مشکلات عدیده‌ای برای شبکه و بهره برداری از نیروگاه ایجاد خواهند کرد.


متاسفانه در نیروگاه‌های نصب شده قبلی در اکثر موارد حفاظت‌های ولتاژی، جریانی، هارمونیکی، سیستم زمین، صاعقه و... به درستی پیش بینی نشده و لذا در موارد متعددی دچار مشکلات و آسیب‌های مختلفی شده اند. در کارگاه آشنایی با حفاظت‌های نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه انشعابی به مهمترین مشکلات حفاظتی پیش آمده در شبکه پرداخته شده و اصول طراحی درست و استاندارد حفاظت‌های فتوولتائیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف از این کارگاه آشنایی با الزامات حفاظتی و نحوه سایزینگ درست حفاظت‌های مختلف نیروگاه‌های خورشیدی و عملکرد حفاظتی اینورتر‌های متصل به شبکه می‌باشد.


در این کارگاه مبانی اصلی حفاظت فتوولتائیک تشریح شده و نحوه عملکرد بهینه حفاظت‌های تعبیه شده، هماهنگی حفاظتی و مشکلات ناشی از عدم حفاظت درست مورد بحث و بررسی قرار گرفته و گزارش تصویری از مشکلات پیش آمده در شبکه ارائه خواهد شد. نکته قابل توجه در این است که اغلب نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ به دلیل پیچیدگی‌های اتصال به شبکه و رعایت اصولی حفاظت‌ها نسبت به نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی کمتر دچار مشکلات حفاظتی شده اند.

ارسال نظر